Nyhetsbrevet

Nyhetsbrev om projektets utveckling samt inbjudan till kommande seminarium.
9eaa0862 6809 be89 c799 28eb20faa8ab

Seminariet den 27 januari bekräftade den internationella trenden. Nya affärsmodeller och nya aktörer blir verklighet när 5G flyttar inomhus. Internationella undersökningar bekräftar också att det finns ett behov för mobiloperatörer att anamma nya affärsmodeller.

Branschen överens
Seminarium 5G Affärsmodeller – del 2 den 27 januari kunde sammanfatta svenska och amerikanska leverantörers visioner av framtiden. Såväl ledande teleoperatörer som leverantörer av inomhusnät delade visionen att det blir fler parter som delar på affären i framtidens mobila kommunikationslösningar. Hur ett delat ansvar kommer att se ut, återstår att utforma. Teleoperatörerna har licensrättsliga skäl att behålla kontrollen. Fastighetsbolag har affärsmässiga skäl att säkra mer kontroll och rådighet. Såväl teleoperatörer som fastighetsbolag delar prognosen att det blir 5G inomhus – med tydlighet inom fem år.

Nya affärsmodeller inom två år
En undersökning från The Economist Group bekräftar att anslutnings- och kommunikationsuppgraderingar är högt på prioriteringslistan för företag på fyra stora marknader. Privata 5G-nätverk har starkt stöd från teknikchefer – som en nyckellösning för digitala transformationsprocesser. Ledande befattningshavare från USA, Tyskland, Storbritannien och Japan lyfter fram dataintegritet och säkerhet som skäl till valet av privata 5G-nätverk.

Säkerhet i fokus
När det gäller ett privat 5G-nätverk, föredrar många företag enligt undersökningen att lägga ut denna funktion till en tjänsteleverantör med serviceavtal (38%). Bilindustri och tillverkande företag (54 %) är de som oftast föredrar just detta tillvägagångssätt. En hybrid eller delad privat nätverksstrategi, där nätverket hyrs av en mobilnätsoperatör via dedikerat spektrum eller network slicing, är det näst mest sannolika tillvägagångssättet totalt sett (32 %), med sjukvård, läkemedel och biotekniska företag som mest sannolikt föredrar detta tillvägagångssätt (40%). – Även om ett stort företag har förvärvat spektrum, kan de fortfarande anlita en tredje part att komma och driva det nätverket åt dem, kommenterar Laxmi Akkaraju, senior vice president, strategy, Cognite, en av experterna i undersökningens panel. – Det finns inte många företag som kan driva ett nätverk på egen hand, betonar Laxmi Akkaraju i rapporten.

En majoritet väljer 5G inom 2 år
Företag som väljer privata 5G-nätverk lyfter alltså fram fördelar som hastighet, tillförlitlighet, flexibilitet och säkerhet. Undersökningen från The Economist med teknikchefer från Tyskland, Japan, Storbritannien och USA, visar att planeringen sträcker sig på kort till medellång sikt för många företag. Drygt hälften av de tillfrågade företagen (51 %) planerar att bygga privata 5G-nätverk inom 6-24 månader, utöver de 30 % som redan har gjort investeringen i 5G. En nyckelfaktor som driver implementeringen är behovet av utbyggd datasekretess och säkerhet, vilket bedöms som mycket viktigt för 83 % av de svarande.

Fler 5G affärsmodeller att vänta
Det mesta tyder på att utvecklingen i Sverige också går i samma riktning med 5G inomhus. Dels har EU-kommissionen ett starkt politiskt och finansiellt fokus på 5G. Dels är det osannolikt att Sverige skulle avvika från internationella vägval. Nu börjar även Cisco lansera 5G-strategier, vilket är ett tydligt besked och ytterligare ett alternativ till valet av affärsmodeller.

Det blir därför sannolikt ett tredje seminarium om 5G affärsmodeller till hösten.