Nyhetsbrevet

Nyhetsbrev om projektets utveckling samt inbjudan till kommande seminarium.
81277d9b 14c6 9aab 2f3e ef97ed7f15da

Nationellt koncept för drönarleveranser

5G blir den möjliggörande tekniken i alla delar när en ny infrastruktur för drönarleveranser ska formas i Sverige. Det koncept som nu tas fram formas kring Swedavias tio flygplatser och ytterligare minst tio ickestatliga flygplatser. För Örebro Airport innebär det nystartade projektet att positionen som Sveriges fjärde största fraktflygplats stärks med en lokal förmåga att leverera gods med drönare. Konceptet omfattar drönartransporter mellan flygplatser såväl som leverans till slutdestination – det som kallas
Last Mile Delivery.

Lokala 5G-tillämpningar
Projektet blir nationellt. Med flygplatser i elva av Sveriges 21 regioner blir ansatsen geografiskt rikstäckande med ett nationellt koncept. Region Norrbotten, Region Västerbotten, Region Jämtland Härjedalen, Region Stockholm, Region Örebro län, Region Östergötland, Region Kalmar, Västra Götalandsregionen, Region Gotland, Region Blekinge och Region Skåne blir samtliga involverade – med optionen att involvera fler.

Ett stort antal flygplatser har anmält intresse att ansluta till projektet. De flygplatser som ingår från start är, från norr till söder; Kiruna, Luleå-Kallax, Hemavan, Storuman, Skellefteå, Umeå, Åre Östersund, Norrtälje-Roslagen, Stockholm-Arlanda, Stockholm-Bromma, Örebro, Norrköping, Skövde, Västervik, Göteborg-Landvetter, Visby, Ronneby och Malmö.

Syftet med en rikstäckande samling är att kunna forma skalbara lösningar för olika förutsättningar. Lösningar som skapar ökad konkurrenskraft för det lokala näringslivet. Lösningar som skapar ett reducerat koldioxidavtryck med ökad hållbarhet. Från små orter till större städer. Från arktiska förutsättningar till hög tätortsgrad. Den gemensamma nämnaren är lokala 5G-tillämpningar.

Kartläggning av användarfall
Projektet inleder med att kartlägga och studera användarfall. Ett koncept för Den autonoma flygplatsen med Droneport som nod i ett rikstäckande system för drönarleveranser inklusive tekniska, designmässiga och marknadsmässiga förutsättningar för att lyckas. Konceptet ska fokusera på att hitta standardiserade lösningar, men som även är modulära och därmed kan anpassas – exempelvis nivån av automatisering – utifrån olika flygplatsers förutsättningar och ambitioner. Detta möjliggör för Droneports att etableras på ett stort antal svenska flygplatser och flygfält och därigenom stärka berörda samhällsfunktioner i stora delar av landet. 

Droneport definieras i detta projekt som ett helhetskoncept som inkluderar Vertiport och terminaler där logistik och hantering av varor inklusive omlastning och lagring genomförs.

Nya affärsmodeller
Framtidens flygplats med droneport kommer även att inkludera nya affärsmodeller. Inte minst för hur avancerade system för 5G i alla delar ska utformas och driftas. Även för framtidens flygplatser blir affärsmodellerna en central frågeställning.

Den 27 januari arrangeras seminariet 5G Affärsmodeller – del 2. Det är uppföljaren till det uppskattade seminarium som anordnades den 19 augusti. I del 2 presenteras mer information om erbjudandet från PTS om Lokala tillstånd. Dessutom kommer flera nya möjligheter med Neutral Host att presenteras – med nya spännande affärsmodeller. Du anmäler dig på https://www.teknikhuset.org/anmhar.