Nyhetsbrevet

Nyhetsbrev om projektets utveckling samt inbjudan till kommande seminarium.
70db4507 89eb 49cd 8794 3622bc051373
De nedlagda flygplatserna ökar i antal världen över. En utvecklingstrend som var verklighet även innan COVID-19. Frågan som måste ställas är hur digitaliseringen och introduktionen av eldrivna flygplan kan komma att förändra samhällets syn på infrastrukturen med flygplatser. Projektet 5G i byggnad har fått frågan om hur 5G kan understödja visionen om Den automatiserade flygplatsen.
 
Det finns 40 000 stycken runt om i världen. Flygplatser som hotas av nedläggning eller som redan har lagts ner som kommersiella flygplatser. I Sverige har exempelvis flygplatserna i Oskarshamn och Gävle gått samma öde tillmötes. Persontransporterna ersätts med bil och buss – bara i undantagsfall av tåg.
 
En flygplats representerar stora investeringar för samhället. Det kostar i dagens penningvärde cirka en miljard kronor att bygga en normalstor flygplats för kommersiellt bruk. Det är komplexa byggnadsverk som efter COVID-19 sannolikt kommer att ifrågasättas med ny argumentation.
 
Visionen om den automatiserade flygplatsen rymmer stora möjligheter för samhället. Inte minst miljömässigt och regionalpolitiskt. De eldrivna flygplanen kommer med stormsteg. Pilotskolan i Västerås har beställt 60 eldrivna flygplan för leverans 2022. Drönare för persontransporter är inte längre en teknisk vision. Med en elektrifierad flygindustri kommer därför jämförelsen med snabbtågsutbyggnaden i en ny dager. En modernisering av järnvägsnätet ska kostnadsmässigt jämföras med möjligheten att utveckla en elektrifierad flygindustri som med digitaliseringens hjälp kan operera oberoende av fasta förbindelser. Med nav i befintliga flygplatser.
 
Den automatiserade flygplatsen rymmer många intressanta möjligheter. Biometritekniker för incheckning och säkerhetskontroll, bagagehantering, förarlösa fordon för bagage och snöröjning, städrobotar, laddstolpar till elflygplan och givetvis obemannade flygledartorn.
 
Frågan har även en tydlig koppling till projektet 5G i byggnad. Är det våra nedläggningshotade flygplatser som blir nya logistikcentra för automatiserade leveranser och transporter med drönare och transportrobotar?
 
Detta kan komma att belysas i en kommande studie på KTH. Svaren kommer givetvis att påverka hur vi kommer att förhålla oss till person- och paketleveranser till och från våra byggnader. Här behövs en sammanhållen studie med ett stort inslag av den mobila digitaliseringens möjligheter och gestaltning.
 
Kontakta gärna Teknikmarknad, till exempel genom att svara på detta email, för mer information om projektet 5G i byggnad, eller om du är intresserad av kommande strategimöten eller seminarier.