Nyhetsbrevet

Nyhetsbrev om projektets utveckling samt inbjudan till kommande seminarium.
732e66b6 f2bf bb22 480a 30deb6a871e8
Seminarium 7 september:
Nu möts avancerad fastighetsteknik med digitaliserat och elektrifierat flyg. Den 7 september inleder infrastrukturminister Tomas Eneroth seminariet Svenskt flyg utvecklas. Programmet kan laddas ner via länken nedan:

Svenskt flyg utvecklas

Digitaliseringen och elektrifieringen av flyget handlar inte bara om vätgas och eldrivna flygplan. Framför allt handlar det om hur drönarleveranser integreras på svenska flygplatser och hur byggnader anpassas för att kunna ta emot leveranser med drönare på ett säkert sätt. Click & Collect betyder att en kund kan handla en vara online och sedan välja att hämta sin vara i en fysisk butik. Om kundens byggnad är anpassad, levereras varan med drönare direkt in i byggnaden eller till speciella leveransskåp utomhus. Förstudien från Örebro Airport ger en övergripande bild av utvecklingen:

Örebro Airport 2021 07 07 - YouTube

5G får en central position
Flyget som transportslag rymmer en lång rad applikationer för 5G. Allt från 5G-kommunikation mellan högmaster och flygfarkoster till självkörande fordon på flygplatsen. Telekomleverantören Ericsson är redan igång med 5G-leveranser till tio franska flygplatser, däribland storflygplatsen Paris Charles de Gaulle Airport. Ericsson levererar 5G även till flygplanstillverkaren Airbus.

Under seminariet den 7 september berättar Ericsson om hur 5G nu byggs ut på flygplatser världen över. Digitaliseringen av flyget omfattar mer än avancerade applikationer för 5G. Fler svenska industrikoncerner är involverade i flygets utveckling. ABB redogör för elektrifieringen men också de robotsystem som nu utformas för logistiksystem och e-handel – teknik som nu integreras med drönarleveranser. Saab redogör för utvecklingen kring obemannade flygledartorn.
 
En bild som visar himmel, utomhus, solnedgång, sandigAutomatiskt genererad beskrivningMobilt uppkopplad drönare – på planeten Mars
Även internationellt pågår utveckling för flygets utveckling. För att möta  behoven av autonom drönartrafik, har den amerikanska        halvledarleverantören Qualcomm utvecklat en 5G-plattform för drönare  – Flight RB5 5G. Flight RB5-plattformen är designad för små,  obemannade flygplanssystem och kombinerar heterogena, energieffektiva datorsystem och kamerasystem med AI och långdistansanslutning med 5G. Plattformen omfattar avancerade bildfunktioner och kommunikation mellan drönare. Den teknik som nu integreras med 5G för applikationer inom exempelvis e-handel har även utvecklats för NASA:s expedition till planeten Mars. Det är Qualcomm Flight Platform som driver Ingenuity-helikoptern på bilden. Flight RB5 5G är en vidareutveckling av tekniken som användes för att flyga NASA:s helikopter. Bilden tillhör NASA.
 
Svensk utveckling
Projektet 5G i byggnad, Swedavia, IBG samt en grupp regionala flygplatser av olika storlek, samverkar nu för att utveckla koncept för drönarleveranser med koppling till flygplatser. I projektet ingår koncept för flygplatstekniken med höglager. Även koncept för den leveransteknik som ska integreras med kundens byggnad ingår i projektet.
 
Kontakta gärna Teknikmarknad, till exempel genom att svara på detta email, för mer information om projektet 5G i byggnad, eller om du är intresserad av kommande strategimöten, seminarier eller Användarföreningen. Du anmäler dig till seminarierna på projektets nya seminariehemsida – www.teknikhuset.org.