Nyhetsbrevet

Nyhetsbrev om projektets utveckling samt inbjudan till kommande seminarium.
22b35c9a 7552 bdfa 8d90 60fb3a0d23d3

Offentlig sektor står inför att digitaliseras under 2020-talet – med mobilt uppkopplad teknik. Det blir processer som andra samhällsviktiga sektorer redan har påvisat stora möjligheter med. Den annars traditionstyngda finanssektorn utgör ett bra exempel, där kundkrav och branschinitiativ har skapat stora förändringar på kort tid. Med förbättrad medborgarservice och ökad livskvalitet.

Från checkhäfte till Swish
Bilden ovan visar hundratals kvinnliga medarbetare i bokföringsrummet på Bank of America, Los Angeles, 1970. På kontoret på 649 South Olive Street i Los Angeles bokfördes mestadels checkar, avier och andra verifikat som utgjorde den tidens manuella betalsystem. Nu har detta arbete övertagits av bankkunderna själva – i Sverige exempelvis med internetbanken, Mobilt BankID och Swish.

Arbetet med att utveckla Swish startade 2012 som ett samarbete mellan sex av Sveriges största banker. 2009 samlade Swedbank övriga svenska banker i ett möte tillsammans med Bankföreningen för att diskutera hur bankerna skulle kunna möta efterfrågan på enklare betalningar i realtid. Målet var att privatpersoner skulle kunna betala smidigt och enkelt mellan sina bankkonton, med hjälp av mobilen. Tre år senare, i december 2012, lanserades Swish och blev snabbt en stor framgång. Året innan, i juni 2011, lanserades Mobilt BankID för mobiltelefoner och surfplattor.

Utvecklingen inom finanssektorn är global och ingen saknar längre arbetsmiljön på 649 South Olive Street i Los Angeles. Digitaliseringen har blivit en vinst för alla parter – även när det gäller livskvaliteten för personalen.

Offentlig sektor står på tur
Nu är det hög tid för offentlig sektor att ta de stora kliven med mobil digitalisering. Personaltätheten minskar i förhållande till befolkningsunderlaget. Den demografiska utvecklingen talar sitt tydliga språk – om tio år talar vi inte längre om kvaliteten i vården utan om det överhuvudtaget finns en tillräcklig kapacitet att ge den vård som behövs. Redan idag hörs röster om brister i arbetsmiljö och kapacitet – och den största demografiska förändringen är fortfarande framför oss.

Det råder därför inget tvivel om att verksamheter i offentlig sektor behöver utvecklas med mobil digitalisering. Med distansdiagnostik, trendmonitorering, uppkopplade hjälpmedel, sociala uppkopplingslösningar och AI-baserade multivariata larm. Det behövs också nationella molntjänster som klarar lagkraven. Digitalisering med samordnade molntjänster blir avgörande för såväl välfärden som för livskvaliteten i personalgrupper.

Även EU-kommissionen har identifierat möjligheterna med mobil digitalisering och lanserar därför 5G som ryggraden i Europas inre digitala marknad. I satsningarna på RRF, The Recovery and Resilience Facility, blir 5G ett av sju flaggskeppsinitiativ, med historiskt stora finansiella satsningar.

EU satsar alltså rekordstora belopp på 5G. Under 2022 kommer seminarier att anordnas som närmare beskriver möjligheterna till finansiering av 5G-projekt. Du anmäler dig på https://www.teknikhuset.org/anmhar.